Pleegkinderen zijn vaker onveilig gedesorganiseerd gehecht dan kinderen in biologische gezinnen. Deze vorm van gehechtheid vormt een ernstig risico voor latere psychopathologie en gedragsproblemen. Toch kunnen onveilig gehechte kinderen nog een veilige gehechtheidsrelatie opbouwen als hun nieuwe ouders zorgen voor correctieve positieve gehechtheidservaringen. Om pleegouders te ondersteunen bij de omgang met hun pleegkinderen, heeft het Centrum voor Gezinsstudies van de Universiteit Leiden het ondersteuningsprogramma Positief Opvoeden bij Pleegzorg (VIPP-FC) ontwikkeld. Dit programma is gebaseerd op de wetenschappelijk bewezen effectieve methode Video-feedback Intervention to promote Positive Parenting and Sensitive Discipline (VIPP-SD). In deze workshop wordt aandacht besteed aan de theoretische achtergrond, de empirische evidentie, het einddoel en de principes van de VIPP-FC methode. Ter illustratie worden voorbeelden en videobeelden in het toepassen van de verschillende principes getoond.
Meer over de spreker
Nikita Schoemaker is promovenda op het onderzoek Positief Opvoeden bij Pleegzorg van de Universiteit Leiden en Yulius Academie, dat in samenwerking met verschillende pleegzorginstellingen in Nederland uitgevoerd wordt. Daarnaast is zij VIPP-trainer en geeft ze supervisie aan VIPP-ondersteuners.