Hoe herken je gedrag van getraumatiseerde kinderen zoals Michael en hoe kun je deze kinderen beter begrijpen en helpen zodat ze gewoon mee kunnen doen in de klas en tot betere leerprestaties komen? Het handboek ‘Lesgeven aan getraumatiseerde kinderen’ (verkrijgbaar vanaf begin 2016) biedt leerkrachten, intern begeleiders en schoolmaatschappelijk werkers onmisbare praktische kennis en vaardigheden om goed om te kunnen gaan met het vaak moeilijk te begrijpen gedrag van de vele getraumatiseerde leerlingen waar ze op hun school, mede door de invoering van Passend Onderwijs, in toenemende mate mee te maken hebben. Door traumasensitief onderwijs te bieden aan de kinderen die het nodig hebben wordt het klassenklimaat voor alle kinderen veiliger en de effectieve leertijd en de leeropbrengsten van alle kinderen hoger.
Leony Coppens, één van de auteurs van dit handboek zal op woensdag 2 december 2015 tijdens de bijeenkomst van het ConsenseP netwerk een presentatie over het boek geven.
Aangezien de leerkracht een belangrijk persoon in het leven van kinderen is, nodigen we leerkrachten, orthopedagogen, psychologen en onderwijszorgspecialisten van harte uit om deze presentatie gratis bij te wonen!
Door meer te weten over de impact van trauma en hoe daar mee om te gaan, kan de leerkracht een kind helpen zich weer veilig te voelen waardoor het niet alleen beter presteert op school maar ook beter kan herstellen van de meegemaakte traumatische ervaringen. Onder andere op scholen in de VS hebben deze inzichten tot zeer positieve resultaten geleid, zowel onder leerkrachten als leerlingen.
Lees hier meer over het handboek 'Lesgeven aan getraumatiseerde kinderen'.
Hieronder vindt u de uitnodiging.